De renovatie van Winkelcentrum De Drossaard
In mei 2019 was winkelcentrum De Drossaard in Uden (Noord-Brabant) het toneel van een vliegensvlugge, maar uiterst grondige renovatie. Na de zomervakantie was al het werk gedaan. Geen enkele ondernemer ondervond hinder. En het resultaat mag er wezen: de consument in het verzorgingsgebied weet het winkelcentrum beter te vinden dan voorheen, de gemeente is gelukkig met het aanzicht en de verbeteringen en ook het rendement op het object als vastgoedbelegging is gestegen.
In 2018 kocht Blauwdruk Investeringen het winkelcentrum in Uden aan. De staat waarin het verkeerde was bouwtechnisch in orde, maar niet meer van deze tijd. De Drossaard was voor het oog een typisch wijkwinkelcentrum uit de zeventiger jaren. Met de ligging midden in een woonwijk en aan de rand van een park zagen Roland de Laak en Bastiaan Leijen de noodzaak om het geheel een flinke bouwkundige en cosmetische upgrade te geven. Passend in de omgeving van het naastgelegen park en aantrekkelijker voor de 25.000 bezoekers, die op dat moment wekelijks het winkelcentrum bezochten.
Oog voor de omgeving
Vanuit de ondernemersdrift van Blauwdruk Investeringen en de ruimschoots aanwezige kennis op het gebied van retail, werd een aantal beslissingen snel genomen. De centrale supermarkt van de Drossaard, een Jumbo, kon uitbreiding gebruiken. De buitenzijde moest verduurzaamd worden, toekomstbestendig zijn en meer passen bij het vele groen in de omgeving. Bovendien moesten de omliggende vloertegels mee in de uiterlijke update van het geheel.
De buitenzijde van het winkelcentrum werd volledig gerenoveerd. Voor een natuurlijke uitstraling werd gebruikgemaakt van hout als gevelbekleding. Duurzaam, eigentijds, passend in het groen en – belangrijk – zeer onderhoudsvriendelijk. Belangrijk was dat het opvallende huisstijl geel van de grote Jumbo niet zou overheersen. In goed overleg werd dus ook de buitenzijde van de supermarkt meegenomen in de cosmetische aanpak van de schil. Om het natuurlijke accent volledig door te trekken, nam Blauwdruk Investeringen op eigen initiatief de keuze om het tegelwerk op de grond in- en rondom het winkelcentrum opnieuw aan te leggen.
Zaaien voor de toekomst
Er werd in een flink tempo gewerkt, zonder daarbij winkeliers en consumenten te hinderen. In vier maanden werd de totale renovatie voltooid. Naast de buitenzijde, kwam ook de binnenzijde aan bod. De supermarkt werd verruimd en gemoderniseerd. Het winkeloppervlak werd flink uitgebreid door de sociale ruimten, dus kantine en kantoren, bovenop de winkel te plaatsen. Dit maakte de weg vrij voor een transformatie van de winkel tot een van de modernste in de wijde omgeving. De overige dag- en verswinkels, waaronder een drogisterij, een bakker, slager en een aantal horecabedrijven, lieten zich hierdoor inspireren om ook stap voor stap te renoveren of te verbouwen.
Roland de Laak: “Goed voorbeeld doet goed volgen. Na de renovatie kwam er een heel mooie kettingreactie op gang onder de winkeliers en ondernemers in de Drossaard. Na ons initiatief voor de schil, waarbij natuurlijk ook de voor- en achterzijde van elk winkelpand werden aangeraakt, gingen de ondernemers op eigen kracht van start met de aanpak van hun winkels. De Drossaard bruist dankzij z’n ondernemers, maar na de renovatie bruist de Drossaard als nooit tevoren. Zo zaaien we samen voor de toekomst.”
Hoeveel harder het wijkwinkelcentrum bruist is niet direct te zeggen. Wel steeg in de afgelopen jaren het aantal bezoeker van de Drossaard tot zo’n 30.000 personen per week. Dit is deels te verklaren door de groei van het dorp zelf, maar dat de aantrekkingskracht van het winkelcentrum en de supermarkt zijn gestegen, staat ook vast. Een nieuwe horecahuurder, Spaanse tapasbar Pincho Copa, bewijst zichzelf bijvoorbeeld als uiterst vruchtbare onderneming, zelfs in crisisjaar 2020 en ook de huurstroom van de vergrootte supermarkt is gestegen. Renovatie geslaagd, waarde behoud van het onroerend goed voor de komende jaren verzekerd en daarmee ook de kracht van de Drossaard als retail vastgoedbelegging bewezen.
Combinatie voor ontwikkeling
De renovatie van de Drossaard heeft bij Blauwdruk Investeringen het vertrouwen bevestigd dat de wil om een bijdrage te leveren aan de toekomstbestendigheid van vastgoed en de zekerheid van beleggingen te borgen absoluut binnen bereik liggen. De jarenlange ervaring van Bastiaan in de vastgoedwereld, het inzicht in bouwkundige en logistieke vraagstukken en Rolands kennis van supermarktexploitatie en het ondernemerschap, zijn een bewezen topcombinatie voor een complexe vastgoedontwikkeling als die van een winkelcentrum. En dat smaakt naar meer.
Nieuwe start in Nieuwegein
Dit jaar start Blauwdruk Investeringen met de renovatie van winkelcentrum Walnootgaarde (voorheen De Gaarde) in Nieuwegein. Bij de aankoop in 2020, was al direct duidelijk dat een grondige renovatie nodig is, eentje die een stuk complexer is dan die in Uden. De eerste stap voor deze verouderde winkelstrip werd al gezet bij de eerste bezichtiging: de routing voor het laden en lossen rondom het winkelcentrum gaat grondig op de schop, tot groot genoegen van de gemeente. Dialoog met de gemeente en de huurders is al gevoerd. Het huurdersbelang is logischerwijze groot, want het zijn immers de ondernemers in het winkelcentrum die als eerste de gemakken en ongemakken van het vastgoed ervaren in zowel de dagelijkse werkzaamheden als de dagelijkse omzet.
De infrastructuur rondom het winkelcentrum wordt verbeterd, er worden toevoegingen aan het pand gedaan, er komt een inpandige entree voor de bewoners van bovengelegen appartementen en het parkeergemak wordt verhoogd. Daarnaast wordt het geheel verduurzaamd en de supermarkt fors uitgebreid. Ook wordt de gevel bekleed met hout en worden de luifels onder handen genomen voor een nieuw en uniform gevelbeeld.
De plannen zijn ingediend, de omgevingsdialoog met de bewoners uit de directe omgeving is gevoerd en binnenkort kunnen alle nodige vergunning worden aangevraagd bij de gemeente. Na afgifte hiervan kan worden gestart met de werkzaamheden met de twintig weken durende renovatie die bij voorkeur na de zomer kan worden uitgevoerd. Op die manier hebben de klanten van onder andere de Jumbo supermarkt, dagwinkels en de wijkbewoners zo min mogelijk hinder van de werkzaamheden. Zo bouwt Blauwdruk Investeringen aan vastgoed om trots op te zijn, nu en over tien jaar.
Meer info
Natuurlijk houden we je graag op de hoogte van de voortgang in Nieuwegein en toekomstige ontwikkelprojecten in bestaand vastgoed of nieuwe toevoegingen aan het vastgoedportfolio. Bekijk hier alle info over het Blauwdruk Groeifonds FGR (Walnootgaarde, Nieuwengein en Coevorden), Nijmegen Vastgoed Beleggingsfonds FGR en het Uden-Leeuwarden Vastgoed Beleggingsfonds C.V, of neem vrijblijvend contact op met Blauwdruk Investeringen.